Svenskar på µ43 (Swedes on µ43)

BosseBe

Mu-43 Legend
Joined
Aug 7, 2015
Messages
5,014
Location
Stockholm, Sweden
Real Name
Bo
Hej!

Jag tänkte att det kunde vara kul att ha en tråd för alla Svenskar här.
Bara för att vi ska veta vilka vi är och var vi är.

Jag heter Bo kallas Bosse och bor i Solna.

Om ni tycker det är en bra ide så får ni gärna svara här i tråden.
 

Danny_SWE

Mu-43 Hall of Famer
Joined
Apr 30, 2013
Messages
2,007
Location
Sweden (Gothenburg)
Kul tråd, Daniel heter jag, bor strax utanför Göteborg. Inflyttad från Södermanland.
Började med E-3 (4/3), sedan E-M5. Därefter tyckte jag Panasonic verkade mer lockande så det blev GX80, GM1, G80.
Men nu har jag kommit fram till att jag nog gillar Olympus hus bättre så det blev en ny E-M5 Mk III, väldigt nöjd med den.
 

Danny_SWE

Mu-43 Hall of Famer
Joined
Apr 30, 2013
Messages
2,007
Location
Sweden (Gothenburg)
Sorry för lite OT, men tycker det är lite kul att uppmärksamma saker som har svensk anknytning. Är ju ganska lätträknat, men läste en kul grej häromveckan, Eva Dahlgren poserade med en G9'a! Men hur som helst, idag läste jag en grymt kul artikel om Olympus historia, också stod det såhär:

Among the countless technological innovations involved in making one of the smallest SLR cameras in the world, was a new rotary shutter system made of titanium. This shutter, capable of speeds up to 1/500th of a second and of syncing with a flash at any shutter speed, took countless iterations to get right. The eventual final design required a technique learned from Olympus’ microscope manufacturing in which the center of the shutter was machined to incredibly thin tolerances while the edges remained thick. A specially strengthened spring made of Swedish steel was required to reach such rapid speeds, and intricate mechanical gears were specially machined to provide low-speed operation.
https://casualphotophile.com/2018/01/12/yoshihisa-maitani-the-man-who-made-olympus/
 
Last edited:

BosseBe

Mu-43 Legend
Joined
Aug 7, 2015
Messages
5,014
Location
Stockholm, Sweden
Real Name
Bo
@PeHa är det OK att invitera dig till den här tråden på det här viset?
Om ni vet om några andra svenskar på forumet så bjud gärna in dom!
Kanske @TassieFig är intresserad? Hoppas det är OK!
 

PeHa

Mu-43 All-Pro
Joined
Nov 12, 2013
Messages
1,039
Location
Sweden
Ja, absolut ok, kul initiativ Bosse! :) Per i Uppsala här.
Min 43/m43-historik började med en E-620 2009, nu använder jag främst en E-M1III och en GX9:a. Har pinsamt många objektiv (många köpta begagnade men uppenbarligen tycker jag det är roligare att köpa än att sälja...). Fotar oftast fågel, natur (t.ex. skärgården), nattbilder och ibland astro.

Ger även @GRID info om att den här tråden finns.
 
Last edited:

TassieFig

Mu-43 Top Veteran
Joined
Oct 28, 2013
Messages
725
Location
Tasmania, Australia
@PeHa är det OK att invitera dig till den här tråden på det här viset?
Om ni vet om några andra svenskar på forumet så bjud gärna in dom!
Kanske @TassieFig är intresserad? Hoppas det är OK!
He, lustigt att jag tittde in just nu och såg denna tråd. Måste erkänna att jag inte spenderar mycket tid här längre. Min EM5 ii sitter mest och samlar damm och använder min G7Xii mer men lägger inte upp något på internet längre. Anyway, jag tittar fortfarande in här emellanåt och kommer att följa denna tråden.

Oh, Anneli här och bor på Tasmanien. Från Lund/Malmö ursprungligen :)
 

Avondale87

Tasmania
Joined
Apr 20, 2019
Messages
1,568
Location
Tasmania
Real Name
Richard
He, lustigt att jag tittde in just nu och såg denna tråd. Måste erkänna att jag inte spenderar mycket tid här längre. Min EM5 ii sitter mest och samlar damm och använder min G7Xii mer men lägger inte upp något på internet längre. Anyway, jag tittar fortfarande in här emellanåt och kommer att följa denna tråden.

Oh, Anneli här och bor på Tasmanien. Från Lund/Malmö ursprungligen :)
Anneli there's a lot of Tasmanian beauty waiting to be shared.
I'd encourage you to share. Sorry for English, and butting in but I did recognise one word and so ran this through Google :)
 

TassieFig

Mu-43 Top Veteran
Joined
Oct 28, 2013
Messages
725
Location
Tasmania, Australia
Anneli there's a lot of Tasmanian beauty waiting to be shared.
I'd encourage you to share. Sorry for English, and butting in but I did recognise one word and so ran this through Google :)
I know I know, I just lost my inspiration and can't seem to find it again. I might get back in to it again. Had a big trip (3 month in Sweden, Norway, Slovenia) planned this year and was getting fired up but yeah, who knows when that's gonna happen. I guess Gutweins travel vouchers will come in handy though ;)
 

Avondale87

Tasmania
Joined
Apr 20, 2019
Messages
1,568
Location
Tasmania
Real Name
Richard
Oh! Normally I'd say sounds exciting. So sorry for you.
Hopefully you can make good with those vouchers if you can grab one
I'd best get off this now - didn't want to hijack anything.
 

Pluttis

Mu-43 All-Pro
Joined
Nov 14, 2016
Messages
1,003
Location
Sweden
Real Name
Peter
Kul initiativ Bosse...

Peter..bor i Värnamo, mörkaste Småland :)

Slängde ut min FF utrustning o gick över till att enbart fota med m43 ett tag efter att Olympus släppt EM-5 2012

Fotar idag med EM-1 MarkII och Pen-F ihop med ett gäng olika objektiv, EM-5 finns kvar än idag men står mest i hyllan o samlar damm.
 
Last edited:

BosseBe

Mu-43 Legend
Joined
Aug 7, 2015
Messages
5,014
Location
Stockholm, Sweden
Real Name
Bo
Kul initiativ Bosse...

Peter..bor i Värnamo, mörkaste Småland :)

Slängde ut min FF utrustning o gick över till att enbart fota med m43 ett tag efter att Olympus släppt EM-5 2012

Fotar idag med EM-1 MarkII och Pen-F ihop med ett gäng olika objektiv, EM-5 finns kvar än idag men står mest i hyllan o samlar damm.
Jag hade fått för mig att du var i Nynäshamn, men det är kanske nån annan jag tänker på.
 

Pluttis

Mu-43 All-Pro
Joined
Nov 14, 2016
Messages
1,003
Location
Sweden
Real Name
Peter
Jag hade fått för mig att du var i Nynäshamn, men det är kanske nån annan jag tänker på.

Det måste vara någon annan du tänker på, aldrig bott i Nynäshamn o har bara varit där en eller två gånger i mitt liv....troligtvis 20-25 år sedan :)
 

GRIDDD

Mu-43 All-Pro
Joined
Jun 22, 2011
Messages
1,630
Ja, absolut ok, kul initiativ Bosse! :) Per i Uppsala här.
Min 43/m43-historik började med en E-620 2009, nu använder jag främst en E-M1III och en GX9:a. Har pinsamt många objektiv (många köpta begagnade men uppenbarligen tycker jag det är roligare att köpa än att sälja...). Fotar oftast fågel, natur (t.ex. skärgården), nattbilder och ibland astro.

Ger även @GRID info om att den här tråden finns.
Tack för det, Lars heter jag och bor i Uppsala, jag köpte min första Olympus när E-M5 släpptes, och har inte bytt märke sen dess, än om svenska olympussupporten var nära på att få mig till att överge märket :p
Nu kör jag 2st E-M1 MK2 och en drös med objektiv, fotar mest motorsport och natur, men jag testar gärna nya motiv med.
 

Erich_H

Mu-43 All-Pro
Joined
Feb 8, 2020
Messages
1,960
Location
Eastern Denmark (annexed in 1658 by Sweden)
Real Name
Erik
Hej!

Jag tänkte att det kunde vara kul att ha en tråd för alla Svenskar här.
Bara för att vi ska veta vilka vi är och var vi är.

Jag heter Bo kallas Bosse och bor i Solna.

Om ni tycker det är en bra ide så får ni gärna svara här i tråden.
Erik.
Helsingborg.

Även om jag är dansk....

Har dessutom av personliga anledningar varit ganska inaktiv på sistone. Men inget varar för evigt, så jag kommer nog att komma igång igen vad det lider...

@AJ68, däremot, är faktiskt svensk medborgare!
 

BosseBe

Mu-43 Legend
Joined
Aug 7, 2015
Messages
5,014
Location
Stockholm, Sweden
Real Name
Bo
Min definition på svenskar är ganska bred, bor man i sverige så kan man på nåt sätt kalla sig svensk, talar man svenska samma sak, har man bott i sverige samma sak.
Jag vill att tråden är inkluderande, alla som vill får vara med!
Talar man inte svenska så kanske den här tråden kan vara ett sätt eller åtminstone ett incitament till att lära sig. :)
 

AJ68

Mu-43 Regular
Joined
Jun 3, 2020
Messages
134
Location
Sweden
Tjenare Bosse! Kul initiativ!

Anders här, även jag från Helsingborg! @Erich_H är min storebror!

Under ett fåtal år i början av mitt liv var även jag dansk medborgare ända tills mina föräldrar investerade 150 svenska nödmynt i stämpelavgift för att ge mig gåvan av svenskt medborgarskap! ?
 

Latest threads

Top Bottom