Svenskar på µ43 (Swedes on µ43)

PeHa

Mu-43 Top Veteran
Får man fråga var du hade beställt den från?
Ja, på Rhinocamera.se. Kanske var lite för snabb, djupgooglar man så hittar man tveksamma omdömen även om hemsidan ser bra ut. De har varit igång i sju år och deras chat och support svarade alltid men efter tag upptäckte man att det inte var nån riktig substans i svaren... Jaja, jag fick pengarna tillbaka som sagt. Beställde en ny på Olympus egen webshop där jag hade en bonuskod efter ett Olympus-webinarie, det priset blev faktiskt bättre så om de nu bara levererar så är allt frid och fröjd :)

Transalp01

Mu-43 Regular
Finns många varningar på Rhinocamera.se Jag har aldrig vågat chansa på dem.

Jag har själv beställt en del på olympus egen webbshop med rabattkoder via jobb, normalt 15-20%. Känns tryggare. Annars är cyberphoto min hovleverantör.

BosseBe

Mu-43 Hall of Famer
Real Name
Bo
Cyberphoto är min favoritbutik, gillar att dom faktiskt recenserar dom flesta produkter.
Så även om jag beställer från någon annan så går jag in på Cyberphoto för att kolla vad dom skriver.

PeHa

Mu-43 Top Veteran
Olympus har en kampanj just nu för E-M1X som inkluderar "kikarsiktet" med dot sight i priset, eftersom jag redan har ett sånt och Rhinocamera istället inkluderade extrabatteri och var en tusenlapp billigare så föll jag för dem... men har lärt mig nu att de är baserade i Gibraltar och kör en form av budget-bulkvariant med DHL som innebär längre lev-tid och fördröjd tracking info som i mitt fall aldrig kom. Det blev en jobbig väntan, det är ju ändå en hyfsad slant man ligger ute med.

Olympus webshop är säkra, ger snabbt tracking info och med rabattkoden blev de klart billigast (skillnaden var precis lika mycket som en fortkörningsböter den här veckan, kändes helt rätt att "spara in" just den summan :whistling: ). Annars är Cyberphoto också min favorit, om de ligger på ungefär samma pris som andra och man läser deras recensioner kan man ju handla där som tack och så brukar det ju alltid ligga lite godis i paketen :). Har även handlat ett antal objektiv och kameror begagnat på ebay, Blocket eller Tradera, så här långt har det gått bra, även från Ryssland och Kina.

BosseBe

Mu-43 Hall of Famer
Real Name
Bo
Olympus webshop har även Oly Emd 5 mkii med kit objektiv 14-45(?) för det facila priset av 4990 SEK! Känns som ett riktigt bra köp om man nu inte hade tillräckligt med kameror redan!

Jag har köpt från eGlobal Central.eu ett par gånger utan problem, men dom har ett begränsat utbud även om priserna är bra.
Tyvärr så vet jag inte hur legitimt det är eftersom prylarna verkar komma från HongKong men lastas om i Nederländerna, antagligen för att undvika moms och tull.
Har inte köpt från dom på sista tiden sen det stramats åt med tull och moms.

PeHa

Mu-43 Top Veteran
Ja, eGlobal Central har jag sett nämnas i samma veva som Rhinocamera och oftast går det nog bra, det är väl när något krånglar som det prövas t.ex. när paket försvinner i frakten. Känns ändå bättre med en "riktig" återförsäljare och riktigt kvitto som redovisar korrekt med moms etc även om jag inte är nån paragrafryttare :rolleyes: Tryggare när man köper nytt att inte behöva fundera på om det är gråimport när man ska registrera för support och service.

Och det låter som ett riktigt bra pris för en E-M5 II som man skulle kunna rekommendera till någon som inte redan har för många kameror, absolut!

susannemcom

Mu-43 Regular
Efter att fotobutiken i Trollhättan stängde brukade jag alltid köpa allt från Scandinavian photo när jag bodde i Sverige, tyckte de var väldigt bra med stort utbud och kändes pålitliga.
Annars föredrar jag alltid att handla lokalt.

Danny_SWE

Mu-43 All-Pro
Efter att fotobutiken i Trollhättan stängde brukade jag alltid köpa allt från Scandinavian photo när jag bodde i Sverige, tyckte de var väldigt bra med stort utbud och kändes pålitliga.
Annars föredrar jag alltid att handla lokalt.
Ja, gillade också Scandinavian Photo då de hade en stor butik här i Göteborg. Men de har stängt den :( handlar därifrån ändå iofs. Vissa saker finns bara där.
Cyberphoto är dock alltid ett ställe jag kollar på, inte bara för att handla, man kollar utbud, eller recensioner. När det väl ska handlas går jag dit först och oftast har de rätt bra pris också så det brukar bli där.

PeHa

Mu-43 Top Veteran
Då kom den till slut, E-M1X'en från Olympus webshop. Gjorde en provtur direkt, BIRD AF verkar funka men man behöver nog lära känna funktionen ett tag för att det ska bli optimalt, det var kul att använda den iaf :)
50750377343_7455740160_o.jpgNuthatch by Per Häggström, on Flickr

Last edited:

susannemcom

Mu-43 Regular
Försökte lägga in en bild på My Olympus men hittade inte knappen för att logga in. Någon som vet om dom tänker lägga ner sidan?
Ändrade de inte sidan alldeles nyss? Man fick en länk via mail för att bekräfta något (minns inte mer i detalj tyvärr!). De borde inte lägga ner den då, tänker jag. Jag hittar en länk till en loginsida (i sökresultat) men ser inte heller någon på startsidan.

Danny_SWE

Mu-43 All-Pro
Ändrade de inte sidan alldeles nyss? Man fick en länk via mail för att bekräfta något (minns inte mer i detalj tyvärr!). De borde inte lägga ner den då, tänker jag. Jag hittar en länk till en loginsida (i sökresultat) men ser inte heller någon på startsidan.
Länken i det mailet fungerade inte :/

Latest posts

Links on this page may be to our affiliates. Sales through affiliate links may benefit this site.
Mu-43 is a fan site and not associated with Olympus, Panasonic, or other manufacturers mentioned on this site.
Forum post reactions by Twemoji: https://github.com/twitter/twemoji
Copyright © 2009-2019 Amin Forums, LLC
Top Bottom