Svenskar på µ43 (Swedes on µ43)

vinterhund

New to Mu-43
Ville från Stockholm här.

Ny medlem på sidan, och jag håller på att väntar in min nya G9 som just nu är på väg med posten. Jag har fotat mycket med Nikon D200 tidigare, men den kameran är från 2005 och det märks att den börjar bli sliten. Nikon är på en speciell plats just nu med Z-mount och Z-kamerorna. Att stanna kvar hos Nikon hade antingen kostat mig mycket pengar i nya gluggar eller ny kamera som tar gamla objektiv (och kan filma). Så jag kunde lika gärna börja på ett nytt system.

G9 kändes som en "spegellös uppföljare" till D200 tyckte jag. På många sätt är de rätt lika. Så jag valde att bli en del av m4/3-familjen istället.

Jag har beställt en G9 och en 12-32 (mest som en mer portabel "vardagsobjektiv") samt en adapter för mina Nikon-gluggar. Jag planerar även att väldigt snart köpa Sigmas välkända trio: 16, 30, 56. Det här är min 40-års-present.

Danny_SWE

Mu-43 All-Pro
Ville från Stockholm här.

Ny medlem på sidan, och jag håller på att väntar in min nya G9 som just nu är på väg med posten. Jag har fotat mycket med Nikon D200 tidigare, men den kameran är från 2005 och det märks att den börjar bli sliten. Nikon är på en speciell plats just nu med Z-mount och Z-kamerorna. Att stanna kvar hos Nikon hade antingen kostat mig mycket pengar i nya gluggar eller ny kamera som tar gamla objektiv (och kan filma). Så jag kunde lika gärna börja på ett nytt system.

G9 kändes som en "spegellös uppföljare" till D200 tyckte jag. På många sätt är de rätt lika. Så jag valde att bli en del av m4/3-familjen istället.

Jag har beställt en G9 och en 12-32 (mest som en mer portabel "vardagsobjektiv") samt en adapter för mina Nikon-gluggar. Jag planerar även att väldigt snart köpa Sigmas välkända trio: 16, 30, 56. Det här är min 40-års-present.
Kul! Välkommen till familjen. Intressant med system-bakgrunden där.
Ja jag gillar Panasonic och hoppas de kommer med en uppföljare till G9 så småningom :) omvälvande tider i Kamerabranchen just nu.

vinterhund

New to Mu-43
Kul! Välkommen till familjen. Intressant med system-bakgrunden där.
Ja jag gillar Panasonic och hoppas de kommer med en uppföljare till G9 så småningom :) omvälvande tider i Kamerabranchen just nu.
Tack!

Ja, de kör ju ett paradigmskifte hos Nikon just nu, så det blir ju en blödande plånbok oavsett vilken väg man tar. För mig känns G9 som en klockren väg att ta, och med en adapter kan jag använda mina Nikon-objektiv på samma sätt som jag hade kunnat göra med en Z-kamera, dvs manuellt. Dessutom kör sambon med GH5, vilket får vara en bonus i det här fallet. :drinks:

Hej! Jag är helt ny här. Sue heter jag, kom till Sverige från England '98. Jag har en G9 + 12-60 och Oly 40-150. Började fotografera mest sedan min dotter började rida och tävla. Min utmaning är att ta andra bilder än hästar och försöka få upp några bilder på väggen här hemma (inte en ända än så länge). Roligt och inspirerande att se andras bilder, och läsa tips och trix. /Sue

Last edited:

PeHa

Mu-43 Top Veteran
La en beställning på en E-M1X i helgen, inte så populärt hos frun kanske men den har ju prissänkts nu och det är frestande för en fågelfotare som mig med nya BIRD AF-funktionen som kommer nästa vecka. Blir ju inte mycket resekostnader nu så det ger lite ekonomiskt utrymme, har sneglat på den nya 150-400mm-zoomen som dock blev alldeles för dyr men en E-M1X känns också spännande, den ska nog kunna pigga upp en del i pandemi- och höstmörker :)

BosseBe

Mu-43 Hall of Famer
Real Name
Bo
  • Thread Starter Thread Starter
La en beställning på en E-M1X i helgen, inte så populärt hos frun kanske men den har ju prissänkts nu och det är frestande för en fågelfotare som mig med nya BIRD AF-funktionen som kommer nästa vecka. Blir ju inte mycket resekostnader nu så det ger lite ekonomiskt utrymme, har sneglat på den nya 150-400mm-zoomen som dock blev alldeles för dyr men en E-M1X känns också spännande, den ska nog kunna pigga upp en del i pandemi- och höstmörker :)
Ge frun en Pen-F i julklapp så kanske klagomålen tystnar! ;) :whistling:

Links on this page may be to our affiliates. Sales through affiliate links may benefit this site.
Mu-43 is a fan site and not associated with Olympus, Panasonic, or other manufacturers mentioned on this site.
Forum post reactions by Twemoji: https://github.com/twitter/twemoji
Copyright © 2009-2019 Amin Forums, LLC
Top Bottom