Svenskar på µ43 (Swedes on µ43)

Erich_H

Mu-43 All-Pro
Eastern Denmark (annexed in 1658 by Sweden)
Real Name
Erik
Tjenare Bosse! Kul initiativ!

Anders här, även jag från Helsingborg! @Erich_H är min storebror!

Under ett fåtal år i början av mitt liv var även jag dansk medborgare ända tills mina föräldrar investerade 150 svenska nödmynt i stämpelavgift för att ge mig gåvan av svenskt medborgarskap! 😂
And that is what you call a losers game...

Anyway, the piece of paper isn't what makes you part of a nationality. I could have a million Swedish passports, but I'll never be Swedish!

I can mimic a Swede to perfection, though.

That's what's known as a really really valuable Fifth Columnist! Ask any Madrileño!

As an analogy, a Japanese passport wouldn't make me Japanese. It would only make me a Japanese citizen.

Therefore, @AJ68 is still Danish to me. Only flying a false flag.

Granted, this is a non politically correct definition of nationality. But it is a true one. Truth doesn't diminish in value, or change, for that matter, just because the powers that be has declared that it is not the truth.

My next post in this thread will be the Swedish translation of this post for the benefit of all you people out there lusting to be Swedish 😇!

Last edited:

Erich_H

Mu-43 All-Pro
Real Name
Erik
Och det är vad du kallar ett förlorarspel ...

Hur som helst, papperet är inte det som gör dig till en nationalitet. Jag kunde ha en miljon svenska pass, men jag blir aldrig svensk!

Jag kan dock efterlikna en svensk till perfektion.

Det är det som är känt som en riktigt riktigt värdefull femte kolumnist! Fråga någon Madrileño!

Som en analogi skulle ett japanskt pass inte göra mig japansk. Det skulle bara göra mig till en japansk medborgare.

Därför är @AJ68 fortfarande dansk för mig. För bara en falsk flagga.

Beviljas, detta är en icke-politiskt korrekt definition av nationalitet. Men det är sant. Sanningen minskar inte i värde eller förändras för den delen, bara för att de krafter som har förklarats att det inte är sanningen.

Mitt nästa inlägg i den här tråden kommer att vara den svenska översättningen av det här inlägget till förmån för alla er där ute som vill vara svenska 😇!

You just gotta love Google Translate!

En (politiskt korrekt ord, könsneutralt) måste bara älska Google Translate!

Erich_H

Mu-43 All-Pro
Real Name
Erik
Måste picka lite nits för att tala svengelska! ;)
Femte kolonnare är vad det heter på svenska.
En kolumnist skriver i en tidning.
(Men inte så pjåkigt av Google translate.)

Men du är ändå välkommen här, du kan ju fejka en svensk ganska bra! :th_salute:
Håller helhjärtat med! Men Google blir förvirrad av att Fifth Column(ist) [military concept] och Newspaper Column(ist) ser lika ut. Google får nog fila lite på kontextkänsligheten på sin AI. Jag trodde annars att Madrileño was a dead giveaway, som man säger 😁...

BosseBe

Mu-43 Hall of Famer
Real Name
Bo
  • Thread Starter Thread Starter
@BosseBe
Suttit och skrivit kladden (för hand) till ett övertydligt mail till fastighetsskötaren idag.
Kanske avsänds det under kvällen. Om jag gitter.
Sen blir det intressant. Jag kan redan tänka mig minst fyra möjliga alternativ till händelseutveckling.
Kanske kan vara en bra idé att sova på saken innan du skickar!
Att skriva saker under affekt blir sällan bra.

fransglans

Mu-43 All-Pro
Real Name
Gustav
Hejsan alla svenskar och Bosse som bjöd in mig. Bor strax utanför Lidköping sen 2015, saknar varje dag mitt vackra Göteborg.

Men vi har åtminstone vackra Läckö att fota här. Lägger in en bild från dagens vandring. En Android bild. Gnuggar mitt huvud när jag sitter och jämför dagens bilder från mobilen vs kameran. Vettesjutton alltså.. Att ha en dator som gör alla beräkningar i mobilen, det blir ofta bättre än vad jag fixar bakom ratten i riktiga kameran...

Subscribe to see EXIF info for this image (if available)

BosseBe

Mu-43 Hall of Famer
Real Name
Bo
  • Thread Starter Thread Starter
Hejsan alla svenskar och Bosse som bjöd in mig. Bor strax utanför Lidköping sen 2015, saknar varje dag mitt vackra Göteborg.

Men vi har åtminstone vackra Läckö att fota här. Lägger in en bild från dagens vandring. En Android bild. Gnuggar mitt huvud när jag sitter och jämför dagens bilder från mobilen vs kameran. Vettesjutton alltså.. Att ha en dator som gör alla beräkningar i mobilen, det blir ofta bättre än vad jag fixar bakom ratten i riktiga kameran...

View attachment 858032
Välkommen.
Ja mobilerna blir bättre, men jag vill fortfarande ha kontroll över hur det ser ut.

Läckö slott lutar åt olika håll, båda tornen lutar utåt, så det har inte mobilen lyckats ta hand om.

fransglans

Mu-43 All-Pro
Real Name
Gustav
Välkommen.
Ja mobilerna blir bättre, men jag vill fortfarande ha kontroll över hur det ser ut.

Läckö slott lutar åt olika håll, båda tornen lutar utåt, så det har inte mobilen lyckats ta hand om.
Sant, såg det med. Kunde ju fixat det i snapseed lite snabbt. Men visst jag hör dig!

PeHa

Mu-43 Top Veteran
Var med på två webinarier igår som Olympus Sverige höll i, först en om telefoto som presenterade nya 150-400 och sen en om landskapsfoto, någon annan här som var med? Båda var riktigt bra tycker jag, och välbesökta. Den om landskapsfoto hade nästan 150 besökare. Mycket om Olympus kamerateknik med publikfrågor som var inspirerande men ingen frågade om vad som händer med Olympus Sverige efter årsskiftet när JIP tar över... och jag ville ju inte förstöra den goda stämningen :)

Erich_H

Mu-43 All-Pro
Real Name
Erik
Ni kanske såg den här jämförelsen, likadan mobil (nästan, en pocophone är det iaf) som @fransglans använde här.
Så sant som det är sagt!

Jag får ut bättre resultat från mina 6 MP Pentaxkameror (APS-C CCD/PEF) från 2007, än jag kan få ut från min bästa mobilkamera (Nokia/DNG)!

Min Nokia är förvisso "bara" 16 MP. Och den ger ifrån sig klart bättre resultat än ingen bild alls!

Samma erfarenhet hade jag av min Samsung note 10 plus. Dock vill jag minnas att den hade större sensor än min Nokia har.

Men, trycker man in för många pixlar på ett för litet utrymme, så blir resultatet samma som om man trycker in för många människor på för liten landyta. Förhöjt brus respektive Thunberg.

Sist, men inte minst:

Ergonomi! Ska man ha en vettig chans att få ut bra bilder från en mobil, så måste den nog formges som en (sic!) kamera. Helst med en riktig spegelreflexsökare. OVF för anglofilerna.

Moment 22, eller? Det är också uppe för diskussion att jag möjligtvis är ohälsosamt konservativ.

Erkänner även att de flesta av mina bilder på "vad jag köpte senast"-tråden är tagna med Nokian.

Links on this page may be to our affiliates. Sales through affiliate links may benefit this site.
Mu-43 is a fan site and not associated with Olympus, Panasonic, or other manufacturers mentioned on this site.
Forum post reactions by Twemoji: https://github.com/twitter/twemoji
Copyright © 2009-2019 Amin Forums, LLC
Top Bottom